Kan een gadget nóg hipper zijn dan een GoPro? Ik dacht van niet. Maar dat is toch hoe ik de Front Row Camera van Ubiquiti Networks zou omschrijven.
Op dinsdag kwam het bedrijf ermee op de proppen. De Front Row Camera is een klein apparaatje dat je in staat stelt om alles wat je ziet en meemaakt te streamen zonder dat je telefoon eraan te pas komt. Je krijgt er een koordje of klemmetje bij om hem om je nek te hangen of aan je jasje te bevestigen.
Vanaf die plek zal het cameraatje foto’s maken of je dag streamen op Facebook, YouTube of Twitter. Andere sociale platforms komen later beschikbaar.
Ubiquiti bedacht ook een zogenoemde ‘Story Mode’, waarbij het toestel elke 3 tot 10 seconden een foto maakt en vervolgens alles sorteert om er een vloeiende timelapse-video van je dag van te maken. Laten we zeggen: een bodycam vs. Snapchat.
De Front Row heeft zijn eigen besturingssysteem op basis van Android en kan 2 uur voort zonder op te laden als je livestreamt of 16 uur in de Story Mode. Er zitten overigens twee camera’s op het ding: één van 8 megapixels en één van 5.
Je telefoon gebruik je voor het monteren van de videobeelden die de Front Row Camera opneemt, die trouwens via wifi of Bluetooth op je toestel terechtkomen. Je kunt ook Dropbox-synchronisatie instellen zodat je je materiaal niet kwijtraakt. De camera zelf heeft 32 GB aan opslagruimte.
In juni had ik de gelegenheid om een exemplaar van de Front Row te testen. Het apparaatje voelt goed qua constructie en is minder opzichtig dan ik had verwacht, maar het weegt dan ook maar 55 gram. De interface kon niet simpeler, want je hebt maar drie keuzes. De camera starten, je galerie bekijken of een nieuwe livestream starten via een widget van je gewenste sociale netwerk.
Productdirecteur bij Ubiquiti Joe Santucci ziet de markt voor zich: de groep mensen die hun leven wil delen met de wereld, zonder dat andere apps afleiding bieden - zoals je op een smartphone zou hebben. Het doet enigszins denken aan de opspeldbare camera die Emma Watsons personage in The Circle dag in dag uit op haar kleding bevestigt.
Leef je leven en hoop maar dat er een publiek voor is.
Maar de grote vraag is natuurlijk: is dat alles 400 dollar waard? Santucci geeft toe: "Niet voor iedereen. Het is absoluut voor mensen die meerdere malen per dag iets delen én op zoek zijn naar iets dat makkelijker draagt dan een GoPro."
Echter, Ubiquiti is verre van de eerste die dit idee omzet in een product. De meeste voorgangers faalden, mede omdat het risico voor een engerd versleten te worden aanzienlijk is. De camera op een smartphone is voor de meeste consumenten voldoende.